Cases

DCC Energi Danmark– 5-dobling i antallet af nye kunder

Udfordringen

Udfordringen for DCC var at få flere kunder i et vigende energimarked - uden negativ indvirkning på indtjeningen.

Igennem en periode havde virksomheden oplevet en svag, og ikke tilfredsstillende, stigning i markedsandele på det danske energimarked. Introduktion af gasdistribution havde ikke medført den ønskede kundetilvækst.

Helten

Driftsdirektør Kirsten Ramsing har altid haft styr på sin forretning og vidst, hvad der skulle gøres. I starten modarbejdede hun den ”rigide resultatform, som ikke passer på vores forretning.” Men et stykke henne i processen overgav hun sig fuldstændigt til det at følge resultat-formen og coache sine medarbejdere mod resultater i stedet for at give dem direktiver. Resultatet er ”win/win”, som Kirsten siger. Hun fremtræder nu som en bedre leder, og medarbejderne har selv både ansvar for og fortjenesten af det gode resultat.

De to mellemledere for hhv. marketing og privatsalg, som refererer til Kirsten nåede langt over deres mål for nye kunder. De tre har sammen skabt et fantastisk resultatpartnerskab.

Organisationen

DCC energi Danmark har ca. 70 ansatte og er et energi distributionsselskab, der ønsker vækst på det nordiske marked. DCC er specialiseret inden for distribution af fyringsolie, diesel, gas og smøremidler til både privat- og erhvervsmarkedet.

DCC energi Danmark er ejet af DCC plc Irland, som har ca. 9.500 ansatte. 

Urealistisk mål

5000 nye kunder på 6 måneder.

Opnået mål

100 % opfyldelse af målet.

Løsning

Performance Culture Program.

Resultatet:

En 5 dobling af første halvårs resultat:

  • 5000 nye kunder på 6 måneder
  • 5 nye salgskanaler oprettet i markedet
  • 5 nye produkter introduceret til kunderne

samt en indtjening ifølge budgettet i perioden.

Vi havde en strategi, men var i tvivl om, hvorvidt vores evne til at eksekvere var god nok. Vi hørte om de resultater Qeep havde opnået i en lignende situation i en anden virksomhed. Vi talte med Qeep og satte gang i transformeringen af vores virksomhed. Hvad vi ikke så i starten var, hvor stærkt prægede vi var af den gamle Shell-kultur. Vi kan se nu, at den ville havde været skæbnesvangert på længere sigt, på et energimarked der er under pres. Mit mandat som CEO er vokset. Mit lederteam er vokset som team, og virksomheden er klar til energikampen på det danske marked.

Christian Heise, CEO DCC energi Danmark